Wednesday, December 16, 2009

Salam Maal Hijrah 1431H..





Selamat menyambut tahun baru hijrah yg ke 1431...
Tahun hijrah ini bermula sejak Rasullullah s.a.w. berhijrah dari Mekah ke Madinah.
Tahun hijrah ini dijadikan sbg takwim hijrah pada zaman pemerintahan Khalifah Umar bin Al-Khatab.
Renunglah diri kita apa pencapaian kita pada tahun yang lepas2.
Apa yang kita nak capai selepas ini...Umat Islam juga perlu berhijrah dari takuk yang lama ke arah satu paradigma yang baru berdasarkan

  • Sahsiah dan sikap
  • Hala tuju
  • Ilmu dan amal
Marilah kita sama2 berhijrah untuk peningkatan diri..supaya menjadi lebih baik dari sebelumnya .Bukannya menjadi lebih teruk dari sebelumnya.
Semoga hijrah songsang ini tidak berlaku pada diri kita.

Ketahuilah bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda, mafhumnya:

“Barangsiapa yang hari ini lebih bagus dari semalam, maka dia dari kalangan yang beruntung. Barangsiapa yang hari ininya sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang merugi. Barangsiapa yang hari ininya lebih teruk dari semalam, maka dia dari kalangan yang celaka”

Tuesday, December 15, 2009

Si Nyamuk..


Tajuk saya hari ni adalah mengenai nyamuk..pasti ramai yg mengenali makhluk 'halus' ni..
jika nyamuk ini menggigit anda saya rasa tangan terus menimpa si nyamuk langsung tanpa belas kasihan..tanpa apa2 erti..tetapi sesungguhya Allah tidak menciptakan sesuatu melainkan untuk berfikir mengenai penciptaannya...

Percaya atau tidak,nyamuk mempunyai deria pengesan yang sangat sensitif,dia boleh mengetahui kehadiran mangsanya sekalipun dalam kegelapan malam
Tahukah anda,nyamuk mempunyai lbh kurang 100 mata.Mata2 inilah yg membantu mengesan isyarat2 kemudian dihantar ke otak

Nyamuk juga sebenarnya x menghisap terus darah(mencucuk belalai/jarum)tapi nyamuk sebenarnya membedah..ada organ dalam nyamuk yang membantu merobek kulit kita..iaitu gigi dan rahangnya)

Pernahkah anda digigit nyamuk?kadangkala langsung x sedar bila si nyamuk menjamah rezekinya..sedar2 dah merah(mcm bengkak).
sebenarnya nyamuk ada sistem pembius dalam badannya..terdapat zat khas yang dilepaskan utk melambatkan pembekuan darah

macam yg kita tahu dlm bdn kita ada platelet iaitu sejenis bahan yg membantu pembekuan darah..dia akn bertindak bila badan kita luka..

zat yg dilepaskan nyamuk tu utk mengelak pembekuan darah..

Nyamuk merupakan serangga penghisap darah..namun tidak semua nyamuk hisap darah sbg makanan hariannya..hanya nyamuk betina yg m'hisap darah...nyamuk jantan akan m'jadikan sari bunga sbg makanannya..nyamuk betina yg hisap darah sbb nk supply protein kpd telurnya..

Ya Allah..betapa uniknya penciptaan makhluk Allah yg sangat kecil ini.Banyak lagi perkara2 yg halus dan bersaiz nano ciptaan Allah..Demikianlah kekuasaaan Allah yg mencipta sekecil2 zarah malah ada yg lebih kecil darinya..Banyak hikmah yg ada di sebalik penciptaan-Nya..si nyamuk kecil ini bukanlah kecil dari segi semangatnya si nyamuk mempunyai pelbagai halangan ketika dlm p'jalanan ..ttp masih meneruskan perjalanannya..

Si nyamuk ini juga mampu memberi wabak penyakit kpd kita..ianya boleh menjadi pembawa (vector)kpd bakteria2 tertentu..contohnya pembiakan nyamuk aedes blh membawa kpd penyakit demam denggi..

p/s:Marilah kita sama2 mengkaji ciptaan Allah,merenung alam ciptaannya..bukan sekadar melihat..


sumber:image.google.mosquito
http://www.mosquito-pictures.com/
Ensiklopedia Kemukjizatan Sains dalam Al-quran &As-sunnah

Wednesday, September 23, 2009

Motivasi SemuT


Semut ialah serangga sosial dalam famili Formicidae, dan bersama dengan penyengat dan lebah yang berkaitan, mereka tergolong dalam kumpulan Hymenoptera. Semut berevolusi daripada keturunan seakan penyengat dalam zaman pertengahan Usia Kapur antara 110 dengan 130 juta tahun lalu dan mempelbagai selepas muncul pokok bunga. Kini, terdapat lebih 12,000 spesies diklasifikasikan dengan anggaran atas lebih kurang 14,000 spesies. Mereka mudah dikenalpasti dengan antena yang menyigung dan struktur seperti nod yang tersendiri yang membentuk suatu pinggang langsing.

Semut membentuk koloni yang bersaiz daripada beberapa puluh individu pemangsa tinggal di rongga alamiah kecil ke koloni besar berorganisasi yang menghuni satu kawasan besar dan terdiri daripada jutaan individu. Koloni-koloni besar ini sebahagian besar ahlinya merupakan semut betina tanpa sayap mandul yang membentuk kasta "pekerja", "askar", atau kumpulan khusus lain. Koloni ini juga mempunyai semut jantan subur yang dipanggil "dron" dan satu atau lebih semut betina sebur yang dipanggil "ratu". Koloni-koloni ini kadangkala digambarkan sebagai satu superorganisma kerana semut-semutnya kelihat seperti berfungsi sebagai satu entiti bersatu, bekerja bersama-sama menyokong koloni.

ITulah serangga kecil yg bernama semut.semut adalah serangga yg sering kita lihat,namun x pernah kita perhatikan betul2 sikap semut itu,bahkan kita spray semut2 tue dgn ridsect..semut adalah
makhluk yang sangat terampil, sangat sosial, dan sangat cerdas banyak sifat2 + blh diambil dr semut:

  • semut amat rajin .merka saling bantu-membantu mencari makanan
  • cara mereka bertemu seolah-olah mereka bersalam -salaman
  • sedia awal..semut cari banyak makanan sebelum musim banjir
  • mereka mempunyai strategi
  • carat organisasi mereka juga yang rasional dan cerdik
  • mereka amat berdisiplin
  • semut bertahan dalam keadaan yang sukar
semut mempunyai masyarakatnya sendiri.masyarakat yg sering tolong-menolong.
Jadilah seperti semut yang kecil,tapi besar jiwanya

Namun , jgn jadi semut yg tersalah laluan hingga jatuh dalam air minuman,air tersebut tidak boleh diminum..ini kerana , semut mengeluarkan sejenis bahan kimia yang tidak baik untuk ingatan.Hindarilah air yg tercemar dengan semut..

Siapa mahu berjaya?


Apa cita-cita anda? Adakah kamu hendak jadi polis,jurutera,tentera,
pekebun, ustazah, nelayan, tukang rumah, usahawan, saintis atau apa? Apakah matlamat kamu? Kerana orang yang buat kerja tanpa matlamat macam orang gila. Tanpa tujuan, tak tahu kemana nak pergi ,nak buat apa, kenapa kena buat begitu dan begini. Matlamat itu penting dalam hidup kita . Kalau tidak, nanti kita terbabas dari landasan yang sepatutnya.

Dalam menetapkan matlamat hidup ia mesti jelas. Dengan adanya matlamat dan target untuk mencapai impian, kita boleh merancang apa yang perlu kita buat pada hari ini untuk kejayaan kita pada hari kemudian hari. Setiap cita- cita harus diiringi dengan usaha. Tidak ada kejayaan tanpa usaha. Dalam usaha pasti banyak halanganya.

Setiap masalah itu ada penyelesaiannya. Jangan risau! Ingatlah masalah itu sebagai cabaran yang harus di tempuhi. Tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan. Cara kita menyelesaikan masalah itu penting. Masalah yang besar kita tidak boleh selesaikan sekali gus. Masalah itu hendaklah dipecahkan kepada unit-unit yang lebih kecil. Menyelesaikan masalah dalam unit yang kecil adalah lebih mudah dari menyelesaikan masalah yang besar. Oleh itu masalah kecil jangan dibesarkan. Carilah jalan pentelesaian yang sepatutnya.

Apa tujuan kamu belajar tinggi-tinggi, jika hanya bercita-cita kecil. Matlamat kita biarlah besar. Jika kita hendak menembak sasarannya biarlah bintang dilangit. Jika kita tidak mampu mencapai bintang dilangit biarlah pucuk daun yang paling tinggi sebagai sasarannya. Oleh itu jika hanya bercita-cita hendak berada di tingkat bawah. Tiadah gunanya. Apa yang penting, kita kena yakin pada diri kita sendiri, kalau hendak kita pasti boleh. Kita yang menentukan kejayaan kita. Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum itu sendiri mengubahnya.

Namun sebagai seorang insan kita perlu bersrah kepada qada' dan qadar Allah, segala-galanya berada di tangan Allah, tugas kita hanya berusaha. Hasilnya Allah yang tentukan. Tetapi, kalau kita mahu pasti dapat.
Ayuh mari kita teliti kelemahan diri kita agar dapat memperbaikinya ke arah yang lebih baik. Kelemahan yang terdapat pada diri kita perlu diperbaiki. Kelebihan dan kekuatan yang ada pada diri kita perlu digunakan untuk meningkatkan prestasi diri kita. Setiap orang mempunyai potensinya sendiri. Potensi itu macam bakatlah. Jika kita kenal bakat kita maka bakat itu boleh kita gilapkan untuk kecemerlangan kita dimasa hadapan.

Semalam adalah sejarah. Sejarah tidak boleh dipinda atau diubah tetapi kita hendaklah mengambil pengajaran daripada sejarah agar kita tidak lagi mengulangi kesilapan yang telah kita lakukan dimasa yang lalu. Orang yang tidak mengambil pangajaran daripada sejarah lebih bodoh dari orang yang gagal. Peluang yang diberi oleh Allah perlu digunakan sebaiknya. Jangan sia-siakan peluang yang ada.

Manusia adalah insan yang sering lupa. Manusia perlu sering diingatkan agar tidak alpa. Malas adalah penyakit yang tidak ada ubatnya di dunia ini. Hanya semangat manusia itu sendiri yang boleh mengubati penyakit malas. Tidak ada orang lain melainkan diri sendiri. yang boleh menolong kita, melainkan kita sendiri. Kita perlu sentiasa memotivasikan diri sendiri untuk mengatasi sifat malas. Segala makhluk ciptaan Allah boleh dijadikan sebagai sumber motivasi. Kita perlu berubah. Tidak Ada sesiapa yang boleh mengubah nasib sesaorang itu melainkan ditanya sendiri. Orang lain hanya boleh membantu seseorang untuk berubah, Orang lain tidak boleh mengubah sikap kita, hanya kita sendiri boleh mengubah sikap kita.

Kita memang tidak mampu . Jadi,semuanya bergantung pada diri anda sendiri bukannya orang lain. Anda yang menentukan kejayaan anda. Be the best among the best.

Dan ingatlah apabila kita sudah berjaya, jangan sesekali lupakan Allah,tuhan sekalian alam.Segala-galanya dalam dunia ini adalah milik Allah,Allah berhak menariknya bila2 masa sahaja.Kejayaan adalah milik semua,hanya usaha seseorang itu dapat menentukan samada dia berjaya atau tidak.seperti pepata arab siapa berusaha dia dapat hasilnya.

Salam kejayaan.

Tuesday, June 9, 2009

Teman kesunyian...

Kesunyian sering kali membuatkan kita menjadi tidak keruan.Adakalanya kesunyian boleh membinasakan.Apabila kesunyian dan termenung,pasti ada suara yang membisik.

Sunyinya hati kita, sering menjemput seribu satu perasaan di hati.

Cabaran utama tika tiada manusia disekeliling, adalah perasaan di hati.

Tiada dapat mengisi hati melainkan dengan ayat-ayat yang membawa kita kembali kepada Pencipta, itulah yang akan menaikkan semula rasa di jiwa.

Apabila hati dan jiwa diisi selain dariNYA, semua itu pasti membinasa.

Tika segala kelakuan dirasa tidak menjadi, ambillah wudu’, basahkan anggota dirimu dengan wudu’, mudah-mudahan perasaan itu turut mengalir dengan mengalirnya air, mengambil hamparan sejadah lalu dirikanlah solat, panjangkanlah berdiri dan sujud.Semoga ianya membantu kamu.

Saranan Nabi agar dipanjangkan sujud kerana ketika itu, jarak seorang hamba dengan Penciptanya sangat rapat, luahkanlah segala yang terbuku dihati, agar segalanya dipermudahkan.

Insya-Allah, selesai solat, akan terasa ketenangan yang di hati yang sebelumnya resah.

Mudah-mudahan ini mampu memberikan permulaan penyelesaian tika dirimu buntu mencari siapa yang boleh mendengar isi hatimu.

Jika perasaan itu sering hadir,ulanglah ia, ulang dan ulang, agar perasaan itu dikembalikan pada yang selayaknya.

Allah, tempat tumpu cinta.


Friday, June 5, 2009

Al-Quran sbg sahabat.....

APA yg perlu kita lakukan untuk merapatkan diri kita dgn Al-quran??
Banyak cara yg kita blh usahakan untuk menanamkan minat membaca Al-Quran dalam diri kita
Antaranya ialah::::::::

  1. Kalau tak pandai bc Quran sekalipun,pandanglah Quran,ciumlah Quran dari hati sepuas-puasnya semoga hati kita terbuka utk membaca Quran.Kalau tak pandai nk sebut pun,dgrlah org membaca Quran,pahala org dengar bacaan Quran sma pahalanye dgn org yg m'bc......
  2. Letaklah Al-Quran di tempat yg mudah dicapai..bukannya letak di tmpat yg b'kunci.....kalau boleh kita letakkan Quran di semua ruang hatta di dapur....
  3. mesti biasakan diri m'bc Quran..terutama pd ms lapang
  4. Budayakan m'baca al-Quran setiap hari....
  5. Bacalah Quran sekurang-kurangnya 100 ayat satu hari klu mampu lar......klu tidah 10 ayat 1 hari pon dah cukup.....

KEHEBATAN AL-QURAN IALAH ALLAH MENJAGANYA....SEHARI KITA TINGGALKAN QURAN,10 HARI QURAN AKAN TINGGALKAN KITA..BAYANGKAN B'TAHUN2 KALAU KITA TINGGAL QURAN,QURAN TAK KENAL KITA.....

apa yg ditulis adalah sbg peringatan utk semua .termasuk diri penulis sendiri.....sama-samalh kita mengambil iktibar.....

dipetik::mjlah Anis,september 2008.....

Wednesday, June 3, 2009

Sunday, May 31, 2009


Myspace Quotes, Albert Einstein Quotes at WishAFriend.com

pejuang2 syuhada Syahid di jalan Allah






sejuknya hati memandang wajah2 mereka yg tlh mati syahid ketika berjuang membebaskan tanah air mereka dari musuh2 Allah....mereka sudah mengetahui nikmat yg Allah janjikan buat mereka....

Thursday, May 14, 2009

Roll on.....indahnya ciptaan Allah....




Apabila kita melihat keindahan ciptaan Allah...subhanallah cantinya....tidak dapat ditandingi oleh makhluk2 yang diciptanya....baik buruk ciptaanNya harus diterima seadanya....

Friday, May 1, 2009

6 Perkara yang Allah sembunyikan...

Setelah Allah s.w.t. selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat ( ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

"Wahai tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?"

Lalu Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud.. "tidak"

Kemudian Jibrail a.s. berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah s.w.t. Dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun. Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud.

"Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad. Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannku dan ketinggianku, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmuitu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahku, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahku."

Kemudian Jibrail a.s. berkata:

"Ya tuhanku, apakah yang engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"

Lalu Allah berfirman yang bermaksud:

"Ya Jibrail, akan aku berikan syurga ma'waa sebagai tempat tinggal..."

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma'waa. Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah s.w.t. maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat Jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud.

Kepada Allah s.w.t. lalu ia berkata dalam sujud :

"Ya tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya?"

Kemudian Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:

"Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluhdari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan...."

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah s.w.t telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

Allah s.w.t telah menyembunyikan redha-nya dalam taat.
Allah s.w.t telah menyembunyikan murka-nya di dalam maksiat.
Allah s.w.t telah menyembunyikan nama-nya yang maha agung di dalam al-quran.
Allah s.w.t telah menyembunyikan lailatul qadar di dalam bulan ramadhan.
Allah s.w.t telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
Allah s.w.t telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam
semua hari.

Friday, April 17, 2009

Hormati yang tua,Sayangi yang muda

Dalam kehidupan merentas era kemodenan masyarakat malaysia ,ramai remaja yang menderhaka kepada ibubapa,yang melawan kata orang tua.perkara ini amat menyusahkan masyarakat dunia.pada pendapat saya,hal ini dapat ditangani jika kita mengamalkan konsep yang tua hormati yang muda,yang muda hormati yang tua atau yang lebih berusia daripadanya……..

pilihlah antara berlian atau kaca……..

Alam sekitar kian merana dek tangan – tangan rakus merobek kekayaan hutan tropika yang menjadi khazanah Negara atas alasan pembangunan dan kemegahan semata-mata.Jika bumi ini diberi jiwa seperti manusia ,sudah pasti bumi juga tidak sanggup lagi menanggung kesengsaraan yang merosakkan dirinya sendiri.kini,penipisan lapisan ozon,kesan rumah hijau,hujan asid,pembakaran hutan dan banyak lagi kesengsaraan yang ditanggung bumi.Hari Alam Sekitar yang disambut pada beberapa bulan yang lepas sepatutnya memberi kesedaran yang mendalam kepada diri setiap individu.marilah kita sama-sama menjaga kesihatan bumi kita yang paling kita sayangi.bumi merupakan tempat kita tinggal di muka bumi ini.jia semuanya musnah,tidak ada apa2 lagi yang tinggal untuk kita sayangi.Allah mencipta laut untuk memberi rezeki kepada kita.orang yangpemurah boleh diibaratkan seperti laut yang m,emberi rezeki kepada semua orang tanpa mengira rupa,bangsa,agama dan Negara.barangsiapa yang mencari rezeki di laut dialah yang akan mendapat hasilnya.Laut ini juga memberi ketenangan kepada manusia,ombak yang menghempas,bayu yang berpuput,ikan yang melompat,burung yang mencari seekor ikan ,nelayan yang mencari ikan demi sesuap nasi,saudagar kapal yang belayar ,pengembara yang merentas lautan samudera merupakan perkara biasa yang dilihat dilaut……………..

Thursday, April 9, 2009

Dua Perkara Berlainan , Impak Yang Sama

Bangsa yang memahami sejarah akan berupaya mencipta sejarah.

Seseorang yang mengetahui jatuh bangunnya sebuah kegemilangan, akan berupaya berdiri teguh dengan kegemilangan.

Dengan sejarah, perkara yang menyebabkan empayar hebat zaman dahulu berjaya dicipta pada hari ini dengan mengikut apa yang menjadi panduan mereka.

Apa yang menjatuhkan bangsa suatu masa dahulu diusahakan agar ianya tidak berulang pada hari ini.

Apabila dua perkara ini bercantum, ianya akan memaksimakan usaha membangunkan satu bangsa berjaya.

Seseorang yang mengetahui sebuah jalan banyak terjadi kemalangan tanpa mengetahui sebab-sebab kemalangan itu terjadi akan mengulangi kemalangan yang sama di tempat yang serupa.

Dengan mengetahui sebab kemalangan itu terjadi, pencegahan dapat dilakukan , akhirnya ianya akan meminimakan kemalangan yang akan berlaku.

Seseorang yang tidak berusaha mengetahui dan memahami sejarah hanya akan mengulangi episod-episod yang sama.

Mereka tidak akan berupaya mencipta sejarah , bahkan menjadi bahan rujukan generasi akan datang tentang keburukan yang dilakukan bangsa tersebut agar kesilapan yang sama tidak berulang.